søndag 21. august 2011

Husmor-søndag!


Ja ikke misforstå - det er ikke husarbeid det er snakk om, men kjøkkenarbeid, om man kan kalle det dèt! Jeg her laget god, gammeldags husmannskost til middag idag - nemlig Brun lapskaus ! Og skal vi ha lapskaus, må det gjøres fra bunnen av :o) Ikke no' hermetikk her i gården, nei !

Jeg passer på å fylle en stor "Misjonskjele", for da har vi middag dagen etter også. Og det er kanskje da den smaker aller best!


Jeg har ikke noe direkte oppskrift på Lapskaus, men jeg vareier grønnsakene etter hva slags lapskaus jeg lager.  Men et absolutt must er masse poteter, gulrøtter, løk, purre og persillerot!

I lys lapskaus må jeg også ha med kålrot. Og kjøtt av svin, gjerne lettsaltet svineknoke.

Jeg synes man skal bruke de grønnsakene man liker best, og det er jo som sagt smak og behag.


Jeg bruker lapskauskjøtt av høyrygg. bog eller bibringe (storfe) til den brune lapskausen. Jeg bare deler de opp  i litt store biter, bruner bitene, og deretter trekker jeg kjøttet i vann, med salt, pepper, persillerot og løk - til det er mørt. Detr tar ca. et par timer.


Så tar jeg opp kjøttet og avkjøler det litt. Imens kjøttet avkjøler seg, kutter jeg grønnsaker og putter oppi kokekraften. Grønnsakene må koke lenge og vel, til de er møre.
Kjøttet kutter jeg i passe små biter, og har oppi mot slutten. Purren trenger heller ikke å være med før de siste 10 minuttene.


Jeg drysser litt kruspersille over rett før servering. Og ved siden av har vi selvfølgelig flatbrød : o )
Vel bekomme!


Forøvrig skinner sola igjen her hos meg : o )




8 kommentarer:

  1. Yummy!

    Dette så veldig godt ut!

    Flinkis!

    Klem :9

    SvarSlett
  2. ... hi Helene...vel som jeg kan si så velsmakende, velsmakende og så sunt og alt for et godt måltid ... av Geli

    SvarSlett
  3. å det der så nyyyydelig ut,
    heldig som er ferdig med morgendagens middag også! o))
    Klem Anne Lise

    SvarSlett
  4. Nam! Det så veldig godt ut! Nå fikk jeg også lyst på lapskaus! ;-)

    SvarSlett
  5. Nam, nam! Jeg blir som vanlig sulten!

    SvarSlett
  6. Det så skikkelig godt ut! Ja, det er nok lurt å lage litt "mengder" av sånne retter, lettvint for oppvarming noen dager etterpå. Ha en fin søndagskveld.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  7. Kan tenke meg det duftet og smakte helt smaskens! Det ser i hvertfall slik ut.

    :o)

    SvarSlett
  8. Hej Helene.
    Lækker ret - kan næsten dufte den.
    Ha´en god mandag.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)