søndag 17. juni 2012

AGURKNYTT! (Drivhuset i uke 24)

Endelig kan vi begynne å høste fruktene av mitt lille kose-arbeid inne i drivhuset. Agurker plukkes omtrent annenhver dag, og de er selvfølgelig knallgode:o)


Jeg dyrker "Baby"-agurker, som er en miniatyr av slangeagurk. Den er mer crispy og smakfull enn slangeagurken.




Chilliplanten blomstrer for fullt, og paprikaer har begynt å dannes på
paprikaplantene:



Jeg sådde Cosmos (Pyntekorg) for 2 uker siden, og de har jeg allede måttet prikle om i store potter. Veldig gøy med frø som spirer fort og villig!



Jeg har også sådd portulakk som også har spirt godt - tross at frøene er flere år gamle og er helt fra Thailand. Denne Portulakken får knallrosa blomster. Gleder meg til den kommer for fullt.
Himmelknollblomst Prøver jeg for første gang i år. Blomstene skal bli mellom blå. Jeg satte noen knoller ute, rett i bakken, men der har rådyrene vært og forsynt seg, dessverre.. Godt at jeg har mesteparten i drivhuset:o)


Flittiglise er en blomst som jeg er veldig glad i. Jeg har fått et par avleggere som nå har etablert seg godt i jorda. Disse skal snart flyttes i større potter...



 Mine Fuchsiaer (Tårer) er nå straks klare til å flyttes ut. Og en tufsete Pelargonia fra Europris, har etablert seg godt i drivhuset og begynner å danne små blomsterknopper:o)


Jeg har mange flere avleggere som jeg ikke viser bilde av nå, men de dukker nok opp i et senere innlegg, skal du se:o)

Nå får jeg legge hjernen i bløt - for å finne kommende ukes Mandagtema! Foreløpig er jeg litt tom for idèer, men de pleier å dukke opp utover ettermiddagen, som regel:o)

Ha en fin ettermiddag, alle sammen!


12 kommentarer:

  1. Wow så mye spennende du hadde i drivhuset ditt!!!
    De agurkene så knallgode ut:)
    Å alle de fine blomstene du har sådd,så gøy å se at de spirer og gror:)
    Tenker det er fint med et drivhus nå,siden sommervarmen lar vente på seg;)
    Ha en finfin søndag!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  2. Ja hjemmedyrkede agurker er virkelig utrolig godt. Utrolig deilig å bare kunne gå ut å hente. :0)

    Ser du har mye annet spennende i drivhuset ditt også. Her vokser og blomstrer tomatplanten jeg sådde i vinter godt inne i drivhuset, så det ser ut til å bli rikelig utover sommeren og høsten. :0)

    Ha en fin søndag og lykke til med å pønske ut mandagstema!

    SvarSlett
  3. Heia Helene, takk for at du tittet innom bloggen min, det syns æ var kjempekoselig :O)

    Så heldig du er som får så mange deilige agurker, mine døde her for en stund sia da det ene drivhuset mitt fikk midd og sykdom så den måtte æ kaste, men heldigvis overlevde tomat plantene mine og paprikaen og de fleste plantene ser ut til og komme sæ.

    Så mye fint du har i drivhuset ditt, cosmosen er en nydelig plante, men iår har æ ikke sådd den, idag har æ holdt på og plante ut litt forskjellige sommerplanter i bed og urner, håper bare den fine tempraturen vi har nu holder sæ, selv om det regner idag.

    Ha en fin søndag, og lykke til med mandags temaet.

    Hilsen Lisbeth ;O)

    SvarSlett
  4. Åh, så mye flott du har i drvihuset ditt! Disse agurkene ser jammen fristende ut, jeg har dessverre ikke fått ordnet det i år.. Men cosmos har jeg også sådd og gleder meg til de blomstrer:-) Ha en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
  5. Å, agurkene ser fantastiske ut - det ble ikke agurker med meg i år, men nå ble jeg så fristet..så neste år altså! Da skal det bli, det er bare så deilig!:)Søndagshilsen fra Else Britt:)

    SvarSlett
  6. Agurkene ser fantastisk gode ut :) Kan nesten kjenne smaken helt hit. Tusen takk for kommentar hos meg også, setter stor pris på det.
    Ha ei flott uke, Helene, ta deg en tur i skogen og riktig nyt dagene.
    Klem fra Tua

    SvarSlett
  7. De agurkene var lekre. Jeg er imponert over at du allerede kan høste agurker. Begynte du tidlig med de? Syns jeg var tidlig ute med mine,men mine er bare bitte bitte små enda,og lange til jeg kan høste de tror jeg. Har du noen tips? Har ikke brukt så mye varme siden varmeperioden var i mai,men kanskje temperaturen blir for variabel. Håper nå på masse frukt etter hvert. Tomatene bgynner og komme for fullt så det er artig. Takk for titten og inspirasjonen. Den flittiglisen ser nydelig ut. Min har også kommet med blomster nå og den er så vakker.

    SvarSlett
  8. Så flotte agurker! Jeg fikk en agurkplante av naboen forleden og det er også babyagurker om jeg har forstått det rett. De er ikke modne ennå, men forhåpentligvis snart:-)
    Håper du får en fin uke!
    Klem Nora

    SvarSlett
  9. Wow, har du redan gurkor!!! det var inte dåligt och så mycket annat fint du har i ditt växthus!
    Varför inte ha växthus som måndagstema eller grönsaker eller hemmaodlat eller sommarmat......väntar med spänning på du kommer att hitta på.
    Kram Lotta

    SvarSlett
  10. Det er ingen ting som er så deilig som egne grønnsaker! Jammen har det vokst godt i drivhuset ditt!

    Tusen takk for koselig ord på bloggen min!

    Kos deg videre og nyt livet! Klem

    SvarSlett
  11. Nam! Sånne agurker skulle jeg gjerne hatt. Må på ønskelista

    SvarSlett
  12. Morsomt å følge livet i drivhuset ditt. Jeg har også fått meg drivhus og der har jeg agurker, cherrytomater, salat, gulerot og sukkererter (de tre sistnevnte skal flyttes ut etter hvert). Lurer litt på det med beskjæring av agurkplantene. Har du noen tips? Er helt grønn på dette her.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)