onsdag 28. august 2013

DRIVHUSGLEDER 2013: Se! Det lyser!!

Så har jeg kommet et steg lenger. Jeg har endelig fått lys i drivhuset!
Det skal bli spennende å se virkningen av disse fremover nå, som dagene blir kortere!




Belysning
Jeg har 2 stk.  Natrium høytrykksarmaturer, hver på 400W, som avgir lysfluks på ca. 55.000 lumen/lux.
Lysfluks betegner hvor mye lys som totalt sendes fra en lyskilde (i alle retninger).
Jeg har kjøpt mine plantelys hos GrøntFokus 









Varme
I drivhuset har jeg også varmekilde når det trengs. Bruker bare en liten byggvarmer med termostat. Den står på om natta, for at tempen ikke skal falle for mye. I dyrkningssesongen passer jeg på å ha en minimumstemp. på ca.16-17 grader om natta.



Videre planer
Neste år er planen å legge inn vann. Ikke at vannet er langt unna, men vannuttak i drivhuset åpner for lettere å bruke selvvanningsanlegg. Det blir et prosjekt til neste vår.
Kanskje det blir greiere å reise vekk sommerstid, når vanningsanlegget er på plass. Jeg elsker å pusle i drivhuset, men jeg synes det er godt å kunne slappe av når jeg er på ferie og slippe å bekymre meg om tomater og annet overlever mitt fravær.

Les mer om- og se bilder fra Drivhuset her

9 kommentarer:

  1. Så bra ! Det er planen min også når jeg får nytt drivhus. Fin kveld til deg ! Klem

    SvarSlett
  2. Hei! Dette er Soria Moria. Jeg tenker på eventyret (ikke erklæringen). Ha en god natt! Anne

    SvarSlett
  3. Fantastisk lysannlegg du har fått dæ, Helen.
    Æ har bare en vanlig lysamatur i mitt drivhus, og det syns æ holder.
    Har også en viftovn som æ bruker om vinteren og kalde vår og varmekabel i gulvet.

    Men bruker ikke drivhuset så mye nu, har et par tomatplanrer og paprikaplanter som ennu bærer grønnsaker, men skal snart avslutte der inne og starter ikke opp igjen før i mars april igjen :)
    Men du dyrker jo så masse fint der inne hos dæ.
    Koselig om du titter innom mæ en dag.

    Ha en fortsatt fin uke videre, klem Lisbeth ;)

    SvarSlett
  4. Åh, heldige deg! Så fantastisk dette kommer til å bli!!!
    Gleder meg til våren i ditt drivhus. Her i bloggen, da, altså =)
    Klem!

    SvarSlett
  5. ah, skulle ønske vi hadde drivhus! er såå mye jeg ville dyrket selv da :)

    SvarSlett
  6. Oi det må jeg si! Du avanserer fra hobbygartner til reneste proffen du:-) Ser kjempefint ut med lys i drivhuset om kvelden, lurt med varme også:-) Ønsker deg en fin fredag og god helg!

    SvarSlett
  7. Flot drivhus :-)
    Vi har hverken lys eller vandingsanlæg, men heldigvis masser af tomater og meget andet.

    SvarSlett
  8. Å så flott en kjempelykt i landskapet! Beholder du et lite lys på der inne hele vinteren igjennom, vil den lyse opp store delen av hagen når snøen kommer, har selv en paviljong som fungerer som "hagelykt" str. xxxl vinterstid! ;)) I drivhuset har jeg et omvendt problem: Jeg har vann, men mangler fremdeles strøm! :D Men kanskje neste år! ;)))

    Klem, Ann,
    Glassveranda.

    SvarSlett
  9. Kjempeflott! Jeg har en av de natriumlampene og syns den lyser opp hele drivhuset hos meg, men 5 doble lysrør hjelper vel også. Nå skal du se at spirene liker seg og blir flotte planter utpå vårparten!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)